AC Oulu EIF FC Haka FC Inter FC Lahti Gnistan HJK IFK Mariehamn Ilves KuPS SJK VPS
vko.39 // 25.9.2024

​European Leaguesin lausunto UEFA:n seurajoukkuekilpailujen uudesta solidaarisuusmekanismista

Kuva: Juha Tamminen

European Leagues ottaa ilolla vastaan UEFA:n toimeenpanevan komitean päätökset hyväksyä uudet jakosuhteet liittyen solidaarisuusmaksuihin niille seuroille, jotka eivät osallistu UEFA:n seurajoukkuekilpailuihin juuri alkaneella jaksolla 2024-27.

Ottaen huomioon merkittävän nousun niin ottelumäärissä kuin tuotoissa uusien UEFA:n seurajoukkuekilpailujen pelimuotojen myötä European Leagues on voinut neuvotella ja sopia UEFA:n kanssa siitä, että suurempi osuus taloudellisista resursseista jaetaan niille seuroille, jotka eivät osallistu eurooppalaisiin kilpailuihin. Tämä hyvä lopputulos oli mahdollinen myös sen kautta, että Euroopan top5 -sarjat päättivät edelleen vähentää omaa osuuttaan ja siten antaen mahdollisuuden lisääntyneeseen solidaarisuuteen, joka hyödyttää kaikkia kilpailuihin osallistumattomia seuroja muissa maissa.

Eurooppalaiset sarjat ovat erityisen tyytyväisiä uuden "kilpailullinen tasapaino" -pilarin tuomisesta jakojärjestelmään. Tämän uuden elementin tarkoituksena on luoda suora linkki UEFA:n seurajoukkuekilpailuissa pelaavien joukkueiden menestyksen ja saman maan muiden seurojen jako-osuuteen. Tämä alun perin eurooppalaisten sarjojen esittämä uudistus pyrkii vähentämään UEFA:n seurajoukkuekilpailuista jaettavan osuuden vaikutusta kansalliseen jalkapalloon.

Vuosien ajan European Leagues ja sen jäsenet ovat olleet eturivissä tekemässä selväksi UEFA:lle ja koko jalkapalloperheelle sitä, että reilumpi rahanjakomalli on välttämätön, jotta kilpailullinen tasapaino voidaan säilyttää kansallisissa liigoissa. Kotimaiset ja kansainväliset solidaarisuusmekanismit ovat elintärkeitä elementtejä auttamaan kaikkia seuroja läpi sarjatasojen säilyttämään kilpailukykynsä niin kentällä kuin se ulkopuolella ja samalla investoida nuoriin ja talenttien kehittämiseen.

European Leagues kiittää UEFA:a hyvästä yhteistyöstä prosessin aikana ja että UEFA ymmärsi jäsenistön pitkäaikaisen pyynnön solidaarisuuden laajentamisesta seuroihin, jotka eivät osallistu eurooppalaisiin kilpailuihin.

Veikkausliiga on European Leaguesin jäsen.

Lähde: European Leaguesin tiedote